Výuce dětí předškolního i školního věku, se věnuji pěknou řádku let. Myslím, že základem, který mi pomáhá a to nemusím stále studovat nějaké metodické pomůcky a pokyny, je respektování osobnosti každého toho malého člověka, kterého mám před sebou.
Práce je to nádherná, ale někdy velice těžká. Vcítit do aktuálního rozpoložení dítěte, pochopení jeho jedinečné osobnosti a hledání cesty jak s tím potencionálním malým klavíristou či klavíristkou pracovat, nebývá často jednoduché.
Jedna věc mi to však usnadňuje, já prostě děti miluji.
A proto, i ti nejmenší, třeba čtyřletí špunti, kteří se na prvních hodinách drží maminčiny sukně zuby nehty a jsou trochu vyděšení, tak za měsíc už jsou na hodině sami.
Úsměv od ucha k uchu, vyberou si, zda začneme se zpíváním, malováním písniček a not nebo u klavíru a na všechno se vesměs těší.
Když odpočíváme, tak musím ohodnotit model úžasného nového auta, šatiček či mikiny s jednorožcem. Velikonoční hledání vajíček bylo u dětí také velké téma.
Občas si postěžují, že je zlobí ve škole paní učitelka a někdy nechtějí dělat nic. Jsou unavení, přešlí nebo nevyspalí.
Občas si připadám jako bruslař, který se snaží respektovat dětskou dušičku a zároveň střeží, abychom metodicky postupovali ve všech třech oblastech, kterým se v rámci přípravné hudební výchovy, věnuji.
Stejná práce mě čeká i s dětmi školního věku, ale je trochu jinačí.
Opět tancuji na tenkém ledu. Jak motivovat a moc netlačit a jak někdy už nároky trochu zvýšit, abychom sice radostně, ale postupovali vpřed.
Bohužel celá práce často přichází vniveč. Děti často už začínají hrát, umí sami správně koordinovat ruce a ten základní nejtěžší boj, jsme již vyhráli.
Jenže pak maminka objeví další nový kroužek, nebo i dva a tři a dítě je přetížené a musí jít něco stranou.
Často to bývá i klavír a je to velká škoda. Veškerá práce se totiž brzy vytratí a začínat po půl roce či roce znovu, znamená opět zdolávat stejnou cestu nadvakrát.
Snažím se rodičům vysvětlit, že přetěžovat tak malé děti tolika aktivitami, je vážně kontraproduktivní a nikam to nevede.
Nakonec, já jsem učitel, průvodce tím malým dětským hudebním světem.
Rozhodnutí, kolik činností svým dětem nandat, záleží plně na každém rodiči..
E-book zdarma
Jak začít hrát na klavír a najít správného učitele