Celý život jsme to slyšeli. Snaž se, dobře se uč, jedničky jsou lepší než dvojky apod. A opravdu se vždycky jedničkáři mají lépe a je naše školství zárukou úspěšného života a to nejen materiálního?
Není žádným tajemstvím, že mým povoláním, kromě písničkářství je i učitelství a to výuka hry na klavír, hlavně dětí.
Učím soukromě, nemusím dodržovat vzdělávací plány, ale stejně. Po letech strávených v základní škole, střední a vysoké a ještě v základní umělecké škole to ve mne prostě je.
Snaha postupovat u dětí směrem k výkonu a zlepšování se, jenže, jsme právě u slova výkon.
Z hrůzou jsem zjistila, že děti které učím a jsou to teprve prvňáci už dělí své spolužáky na hloupé a chytré, respektive na ty lepší a horší, protože už to tak dělá nějaká paní učitelka.
Matematiku má za tři, takže je už horší nejen v matematice, ale i jako dítě?
Hodnotu lidí nemáme měřit podle výkonu a úspěchu. Každý člověk má velkou hodnotu, i kdyby celý den nic zrovna nedělal a dítko s pětkami také tak.
Jenže věříme tomu? Jistě, že úplně ne.
Všichni jsem zmanipulovaní vzdělávacím systém, který výkon ve škole spojuje s hodnotou člověka.
A my pak celý život cestu sami k sobě a k tomu jak se mít bezpodmínečně rádi těžce hledáme.
Ráda pracuji s předškolními dětmi, protože nejsou ještě pokřivení vzdělávacím systémem a srovnáváním svých výkonů s ostatními dětmi.
Malují, protože je to těší, zpívají s nadšením a nemusí to být perfektní a jsou zvídaví při seznamovaní s klavírem.
Děti na prvním stupni jsou rovněž zvídaví, ale už se srovnávají, podléhají nárokům na výkon apod.
Samozřejmě se zde objevuje i dědičnost a vliv rodičů a některé děti jsou k sobě nesmírně náročné už díky těmto faktorům a jiné jsou více v pohodě a nebojí se dělat chyby.
Nevadí jim, že jim to s těmi nepoddajnými prstíky na klaviatuře moc nejde.
Během výuky zkouším dva přístupy.
S dětmi děláme vše pro radost a bavíme se u toho. Děti odcházejí nadšené a litují, že je konec hodiny.
Jakmile přistoupím k výkonovému zajetému systému,“ jen cvičíme a zlepšujeme se,“ tak jsou děti nejisté, práce je nebaví a myslí si, že jim to nejde.
Ano, najít ten nejlepší přístup ke každému dítěti, je opravdu tvrdý oříšek a já se o to vždy ze všech sil snažím.
Chci být tím učitelem – průvodcem, který je na jejich dětské životní a vzdělávací cestě podpoří a nechci srážet jejich dětskou duši jen nároky na výkon.
Všichni celý život hledáme ten správný vztah k sobě.
A samé jedničky nám šťastný život myslím rozhodně nezaručí. ( i když na mé děti dojem stále dělají. 🙂
Umět chybovat a po prohrách zase vstát umějí totiž ti dvojkaři, trojkaři apod. myslím víc.
A já jedničkářka, se to stále učím..:)
E-book zdarma
Jak začít hrát na klavír a najít správného učitele